Logopeda, Neurologopeda,
Pedagog, Aktorka,
Terapeuta miofunkcjonalny
Urszula Karpińska-Sterkowiec
Z wykształcenia jestem aktorką teatru lalek, logopedą i neurologopedą. Specjalizuję się w logopedii artystycznej, emisji głosu mówionego, terapii miofunkcjonalnej, diagnozie i terapii logopedycznej młodzieży i dorosłych z wadami wymowy. Jestem zdania, że nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć ćwiczenia nad poprawną dykcją, prozodią i tempem mowy, artykulacją, prawidłowym oddychaniem, połykaniem czy usprawnianiem funkcji języka. Umiejętności i kompetencje zawodowe ustawicznie poszerzam poprzez udział w wielu specjalistycznych kursach i warsztatach naukowo-szkoleniowych. W pracy zawodowej stosuję indywidualne podejście do każdego pacjenta, które jest kluczem do podjęcia efektywnej terapii. Cenię współpracę ze specjalistami innych dziedzin (foniatra, ortodonta, stomatolog, laryngolog), gdyż doświadczenie logopedyczne powinno się łączyć z wiadomościami z zakresu pokrewnych dyscyplin naukowych.
Jestem autorką programów w zakresie kultury żywego słowa oraz emisji głosu mówionego, które realizowałam na terenie białostockich szkół: „I Ty możesz pięknie mówić – warsztaty z kultury żywego słowa i dykcji dla młodzieży szkół średnich” oraz „Twój głos – Twój skarb - warsztaty dla nauczycieli w zakresie profilaktyki i rehabilitacji narządu głosu”
Od kilkunastu lat jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. W latach 2010-2016 byłam Przewodniczącą Oddziału Podlaskiego PTL. W tym czasie organizowałam liczne prelekcje i szkolenia logopedyczne, koordynowałam akcję „Bezpłatnych Konsultacji Logopedycznych” na terenie województwa podlaskiego w ramach obchodów Europejskiego Dnia Logopedy. W 2019 roku otrzymałam Złoty Certyfikat Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Od 2022 roku jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Miofunkcjonalnej.
Logopedia jest moją największą pasją, oprócz niej lubię dobrą literaturę, taniec i spacery z psem.
Zapraszam Państwa
Zachęcam do odsłuchania audycji radiowej, w której poruszam kwestię "Dorosłych u logopedy"
Oferta
Terapia logopedyczna dla młodzieży i dorosłych
Zajmuję się korygowaniem i usuwaniem wad wymowy (m.in. seplenienie, rotacyzm, nosowanie), prowadzę ćwiczenia prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, warg i żuchwy, ćwiczenia normatywnego połykania, kształtuję prawidłowy tor oddechowy. Do najczęstszych przyczyn wad wymowy u osób dorosłych można zaliczyć zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego (np. wady zgryzu, skrócone wędzidełko), nieprawidłowe funkcjonowanie narządów artykulacyjnych (np. niska sprawność warg, języka, żuchwy) czy nieprawidłowe czynności prymarne (m.in. oddychanie, żucie, połykanie). Długość terapii logopedycznej uzależniona jest od rodzaju wady/zaburzenia, ilości nieprawidłowych głosek, motywacji pacjenta oraz systematycznie utrwalanych ćwiczeń w domu.
Wady wymowy
Wada wymowa czyli nieprawidłowa realizacja głosek języka polskiego. Zazwyczaj jest to zniekształcanie (deformacja) głosek polegające na wymawianiu dźwięków niezgodnych z ogólnie przyjętymi normami fonetycznymi. U młodzieży i osób dorosłych występuje głównie pod postacią seplenienia – nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych: s z c dz, ś ź ć dź, sz ż cz dż(np. seplenienie międzyzębowe, przyzębowe, świszczące) i rotacyzmu – nieprawidłowa wymowa głoski r (np. rotacyzm języczkowy, wargowy, międzyzębowy).Wady wymowy u młodzieży i dorosłych mogą negatywnie wpływać na kontakty społeczne, jakość życia, a nawet na wybór przyszłego zawodu.
Terapia miofunkcjonalna
Celem terapii miofunkcjonalnej jest przede wszystkim poprawa czynności mięśni w sferze ustno-twarzowej. Nieprawidłowe działanie mięśni mimicznych, mięśni żucia, infantylne połykanie, oddychanie torem ustnym lub mieszanym, krótkie wędzidełko (ankyloglosja), mają wpływ na powstawanie wad artykulacyjnych, wad zgryzu, kształtowanie się podniebienia, żuchwy czy funkcjonowanie stawów skroniowo-żuchwowych. Zaburzenia funkcji w obszarze ustno-twarzowym mogą również przyczyniać się do konieczności wprowadzenia u młodzieży i dorosłych leczenia ortodontycznego. Terapia miofunkcjonalna pomaga w przebiegu i ustabilizowaniu czynności mięśniowej, dzięki czemu utrzymują się efekty leczenia ortodontycznego.
Logopedia artystyczna
Skierowana jest do osób, które chcą poprawić sprawność językową, zadbać o estetykę wypowiedzi, popracować nad dykcją, ekspresją mowy, a także poprawną emisją i higieną głosu mówionego. Zajęcia przeznaczone są głównie dla osób dorosłych, które wiążą swoją przyszłość ze sceną lub zawodowo posługują się głosem i chcą zadbać o jakość warsztatu pracy. Zajmuję się korygowaniem głosek pod kątem wymowy scenicznej, usprawniam aparat artykulacyjny, prowadzę ćwiczenia techniki mowy, normalizuję tempo wypowiedzi, ćwiczę intonację, brzmienie i dynamikę mowy, uczę prawidłowego akcentowania wyrazów oraz stosowania pauz.
Emisja głosu
Właściwa emisja głosu to skoordynowane czynności oddychania, fonacji i artykulacji. Aby przebiegała prawidłowo należy nauczyć się świadomie kontrolować czynności oddechowe. Błędne nawyki fonacyjne i oddechowe powodują przeciążenia narządu głosu, męczliwość, bezgłos (afonia) czy chrypki (dysfonia). W czasie fonacji najlepszym typem oddychania jest oddychanie całościowe, czyli brzuszno-przeponowo-żebrowe. Od umiejętnego posługiwania się oddechem zależy wytrzymałość głosu osoby mówiącej. Wadliwa emisja jest powodem wielu chorób gardła i krtani. Stosując odpowiednie ćwiczenia aparatu oddechowego i fonacyjnego można wypracować poprawne nawyki emisyjne, jak również przeprowadzić proces rehabilitacji głosu.
Kultura żywego słowa
Inaczej można ją nazwać kulturą mówienia, interpretacji i dykcji, czyli wysoką jakością słowa. To, w jaki sposób wypowiadamy słowo, świadczy o naszej wrażliwości, precyzji formułowania myśli oraz giętkości języka. Współczesny język ustawicznie podlega procesowi ekonomizacji, tzn. skracaniu słów, fraz, a nawet zdań. Niestety, bardzo często staje się niechlujny i niestaranny. Podczas zajęć uczę zasad, które pomogą w sposób estetyczny i zrozumiały posługiwać się słowem. Wpłynie to pozytywnie na Państwa samoocenę i pozwoli w swobodnym wypowiadaniu myśli.
Konsultacje logopedyczne
Konsultacja ma na celu wyjaśnienie istoty zgłaszanego problemu oraz ukierunkowanie w podjęciu dalszych działań. Po rozmowie z pacjentem przeprowadzam badanie logopedyczne. Oceniam m.in. artykulację poszczególnych głosek, budowę anatomiczną i sprawność aparatu artykulacyjnego, czynniki prozodyczne (akcent, tempo mowy, intonacja), sposób oddychania i połykania. Omawiam wyniki badania oraz plan ewentualnej terapii. Konsultacja z pacjentem może być pojedynczym spotkaniem ze wskazaniem do dalszego postępowania, nie musi zakończyć się terapią logopedyczną.
Zapraszam również na konsultacje i terapię online
Co mnie wyróżnia?
Wiedza
Odpowiednie kierunkowe wyższe wykształcenie uzupełniane i poszerzane o szereg kursów oraz liczne szkolenia logopedyczne
Doświadczenie
Zdobywane przez wiele lat pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z problemami w zakresie mowy, o różnym stopniu zaawansowania
Profesjonalizm
Indywidualne podejście mające na celu dobór adekwatnych metod i form terapii logopedycznej
Skuteczność
Sprawdzone i skuteczne metody stosowane w terapii logopedycznej uwzględniające indywidualne potrzeby
Kwalifikacje
- 1997-2001 Akademia Teatralna, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, magister sztuki w zakresie aktorstwa teatru lalek
- 2002-2004 Uniwersytyt Szczeciński, Międzywydziałowe Studium Kształcenia Pedagogicznego, Studia Podyplomowe z Logopedii
- 2011-2012 Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku, Kurs Kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki
- 2012-2013 Uniwersytet Marii Cuire-Skłodowskiej, Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Studia Podyplomowe w zakresie Neurologopedii
- Elastyczny Terapeutyczny Taping w logopedii. Podejście ESTHER DE RU
- Dysfunkcje języka. Diagnoza interdyscyplinarna
- Masaż logopedyczny od podstaw - ujęcie praktyczne
- Ortodoncja dla logopedów. Diagnoza i terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontyczno-neurologopedycznym
- Diagnoza i terapia miofunkcjonalna
- Ocena funkcjonalna traktu ustno-twarzowego. Mioterapia – podejście autorskie
- FTM - Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna (terapia zaburzeń ustnej fazy połykania i oddychania dzieci od 4 roku życia z dyslalią obwodową)
- Logopedyczna diagnoza i terapia zaburzeń układu ruchowego narządu żucia
- Terapia sensomotoryczna i korekta dysfunkcji ustno-twarzowych cz. I, II
- Zaburzenia połykania (dysfagia) u dzieci i dorosłych. Diagnoza, metody terapii
- Diagnoza skróconych wędzidełek jamy ustnej w aspekcie logopedycznym
- Dyslalia ankyloglosyjna - o krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii
- Niedokształcenie mowy o typie afazji. Diagnoza i terapia
- Zaburzenia mowy – dziecko z afazją w szkole
- Zaburzenia karmienia u dzieci - zespołowe postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne
- SLI – specyficzne zaburzenie językowe – diagnoza, prognoza, interwencja
- Dziecko niedosłyszące – postępowanie audiologiczno-pedagogiczno-logopedyczne
- Funkcja połykania w kontekście terapii logopedycznej
- 2001-2008 aktor-lalkarz Teatr Lalek „Pleciuga“ w Szczecinie
- 2002-2007 wykładowca emisji głosu mówionego, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Pedagogiczny i Historyczny
- 2009-2024 logopeda/neurologopeda, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Białymstoku
- 2010-2016 przewodnicząca Oddziału Podlaskiego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego
- 2011-2015 wykładowca emisji głosu mówionego, Uniwersytyet w Białymstoku, Studia Podyplomowe Logopedyczne
- 2013- obecnie starszy wykładowca mowy scenicznej i logopedii artystycznej, Akademia Teatralna Filia w Białymstoku
Masz jakieś pytania?
Chcesz umówić się na wizytę?
Napisz email, zadzwoń albo skorzystaj z formularza kontaktowego.
Obserwuj profile w mediach społecznościowych!